donderdag 23 december 2010

Van column tot boek



Ja, het is er eindelijk van gekomen! Nadat veel lezers van mijn columns in de Griekse suite (www.hotel-boekenlust.nl) de suggestie hadden gedaan om van mijn columns een boek te maken, ben ik die uitdaging eindelijk aangegaan. Ik heb niet gekozen voor een selectie op chronologische volgorde, maar heb 12 hoofdstukken gemaakt waaronder de vele onderwerpen vallen waarover ik schrijf, zodat het boek nu als een soort reisgids kan dienen: het eiland, het cultuurgoed van Lesvos, de mythologie rond het eiland, het weer, de seizoenen en zijn goden, enkele beroemdheden van Lesvos, leven op Lesvos, feesten en gebruiken, het milieu, wandelen en de natuur, het dierenrijk, producten van Lesvos en eten en drinken. Om het boek nog aantrekkelijker te maken heb ik grafisch ontwerper Jeroen Koster, die ook hier op het eiland woont, gevraagd om de lay-out te doen. Zo zijn de vele foto’s, die Jan van Lent voor het boek heeft uitgezocht, een prachtige dans begonnen met mijn teksten. Ik wist niet helemaal wat ik ervan moest verwachten, toen ik Jeroen had uitgenodigd. Maar al bij de eerste voorbeelden die hij liet zien, wist ik dat het boek zo een prachtig hebbeding zou worden. Uiteraard zijn ook de vele foto’s een prachtige aanvulling op mijn columns.

4 opmerkingen:

  1. Proficiat Julie en Jan!Bij Google heet ik Frank maar ik ben Martin.Niet uit luiheid, maar uit inzicht in auteurs heb ik jullie boekprojekt laten lopen, zoals het gelopen is.Geen (oud-)uitgevers bemoeienis of verschaalde adviezen aan jonge kreatieve mensen.Sorry, voor als jullie mijn zwijgen op dit punt in het afgelopen jaar als gebrek aan belangstelling ondervonden hebben.
    Ik meldde mij inmiddels als eerste volger en zal het wordingsproces met meer dan gewone interesse, weemoed en een beetje afgunst blijven
    observeren en me van commentaar onthouden.Heel veel inspiratie en succes met het eindprodukt toegewenst van Martin.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. heel erg proficiat met de zeer goede beslissing die je hebt gemaakt Julie.
    Verheug me er op om het te gaan bewonderen.

    lieve groet
    Mariët

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Julie en haar KreaTeam.In de acht stukjes informatie over jullie boek lees ik veel over het produkt,maar niets over de markt, de promotie,de distributie.Dáár zal uitgemaakt worden of de kreatie meer is dan het liefdeskind van de auteur en haar parea.Hebben jullie ook een kritische marketing man of vrouw in het team opgenomen?Sorry als ik te nieuwsgierig ben, ik vraag het alleen omdat Lesvos en Julie's briljante teksten mij zo ter harte gaan.Groet van MARTIN.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Αγαπητή Τζούλι,

    Van Paula voor mijn verjaardag je ongelóóflijk p-r-a-c-h-t-i-g-e boek gekregen. Ben héél erg m'n best aan het doen om het niet in één ruk uit te lezen. Maar dat valt niet mee. Ook Jan en Jeroen wil ik oprecht feliciteren met hun schitterende bijdragen aan dit verbluffend mooie werk.
    We hopen jullie gauw weer te zien - misschien bij Nontas?

    BeantwoordenVerwijderen