maandag 27 december 2010

Reisgids of niet?


Het was een behoorlijke klus om de columns te selecteren. Nog moeilijker was het om van de inhoud af te blijven. Want sommige columns waren zo lang geleden geschreven (de oudste komen uit 2004), dat ik nu wel meer of beter weet over sommige onderwerpen. Ik heb er echter voor gekozen om niets te veranderen, hoogstens wat passages te strepen die niet echt bijdragen aan het geheel.

Zo heb ik regelmatig mijn weerpraatje of politieke gebeurtenissen er uit gelaten. Kijk, nu jeuken mijn vingers ook weer om te vertellen over de warme kerst hier op Lesvos (20°C). En dat ik toch best wel een beetje heimwee heb naar dat Nederlandse Winterwonderland. Maar ja, alle columns liggen vast en er is geen plek voor een tekst over Kerstmis 2010. Ik moet wel bekennen dat toen ik het boek in elkaar aan het zetten was, ik bijvoorbeeld in allerijl een column over kaas heb geschreven, omdat ik de kaas wel echt miste in het rijtje van producten van Lesvos. Maar er komt een tijd dat je een punt moet zetten achter het selecteren.

Achteraf bedenk je dat er nog veel meer onderwerpen in het boek hadden gekund, maar ja, alhoewel Strooilichtezels & Vossenballenijs genoeg informatie heeft om voor een reisgids door te gaan, heeft het natuurlijk niet de complete informatie over bijvoorbeeld alle plaatsen, museums en festivals van Lesvos. Daarentegen heeft het wel veel meer informatie dan een reisgids zou bevatten: welke reisgids beschrijft het winterse weer in het seizoen dat de toeristen hier nauwelijks komen, welke gids beschrijft hoe je vijgenstroop maakt en welke gidsen stippen de milieukwesties aan die op het eiland spelen? Reisgids of niet, na het boek lezen, ben je ingewijd in het Lesvoriaanse leven.

1 opmerking:

  1. Hoi Julie,
    Wat ziet het er prachtig uit!
    Ik verheug me zeer op je boek, maar dat weet je al. Kom 17 mei al een weekje om te wandelen met een vriendin (boekje van Sieg inmiddels gekocht), maar hoop ook dat ik dan eindelijk een dagje met Jan op stap kan. 24 Juni dan weer voor mijn gebruikelijke Griekse zomer! Χρόνια πολλά και καλή χρόνια με αγάπη, υγεία και ευτυχία. Anita

    BeantwoordenVerwijderen