woensdag 19 januari 2011

Voor wie is het boek?



Een trouwe lezer vroeg zich af voor wie het boek bestemd is en welke marketing mij voor ogen stond. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik geen verkoopstrategie heb uitgestippeld en bovendien zou ik nooit een boek maken, gericht op een speciale doelgroep. Ik denk dat mijn eerste doelgroep zich zelf heeft gevormd rondom mijn columns. Mijn columns zijn een mix van wat er hier op het eiland speelt of voorvalt, soms wat geschiedenis en mijn eigen bevindingen. De onderwerpen waarover ik schrijf zijn legio. Voor het boek heb ik ervoor gekozen wat orde in de onderwerpen te brengen, zodat de zaken wat makkelijker op te zoeken zijn.

De eerste doelgroep bestaat dus uit de mensen die met plezier regelmatig mijn columns lezen. Ik hoop deze mensen te bereiken via mijn website en deze blog.

De tweede doelgroep wordt gevormd door de mensen die het eiland hebben bezocht of nog gaan bezoeken. Je staat ervan te kijken hoeveel fans het eiland heeft, en die weten niet allemaal van het bestaan van mijn website, of lezen gewoon niet graag elke week een column. Bovendien staan er over de 250 foto’s in het boek, dus voor degenen die al op het eiland zijn geweest, zal het een feest van herkenning worden. En degenen die het eiland nog niet kennen, zullen snel een reis boeken na het zien van de foto’s. Ik hoop deze groep te bereiken door persexemplaren rond te sturen naar diverse kranten en tijdschriften, in de hoop dat ze er over zullen schrijven.

De derde groep zijn de ex-pats in Griekenland. Zij zullen een heleboel herkennen van wat ik schrijf over hoe een buitenlandse het leven in Griekenland ontdekt. Ik bijvoorbeeld verzamel ook de boeken die uitkomen en gaan over het leven van een buitenlander in Griekenland. Geen reisgidsen, maar boeken zoals Water bij de Ouzo van Cathy Lewin, of Ten noorden van Ithaka van Eleni Gage.

De meeste van deze boeken verhalen over de avonturen rond het bouwen van een huis. Mijn columns gaan dan weliswaar niet over het bouwen van een huis, maar wel over Griekenland ontdekken.

Dan is er nog een groep mensen die gek zijn op Griekenland en ik hoop dat ze worden aangetrokken door de foto’s in het boek en vervolgens door mijn verhalen. Ik hoop dat vooral de reisboekenwinkels mijn boek willen verkopen, zodat ook deze groep Griekenland-liefhebbers het boek zal vinden.

Zodra ik zeker weet wanneer het boek gaat verschijnen, zal ik een e-mail opgeven waar u het boek kunt bestellen. Vervolgens zal ik zoveel mogelijk boekwinkels benaderen met de vraag of ze het boek willen verkopen. Weet u een boekhandel bij u in de buurt, die hiervoor in aanmerking komt, heeft u tips voor publiciteit of kent u andere verkooppunten, dan hoor ik dat graag.

Het boek zal gedrukt worden via Drukwerkconsultancy in Utrecht en gedistribueerd worden door het bedrijf Boom Distributiecentrum in Meppel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten